En sanselig bok­opplevelse
  • Tittel: Vestlandshagen
  • Forfatter: Lisbeth Dreyer
  • Utgivelsesår: 2014
  • Forlag: Skald
  • Antall sider: 200

Vestlandshagen presenterer 24 vestlandshager og parker fra Stavanger i sør til Sognefjorden i nord. Forfatterens valg av hager er personlig motivert og omfatter de fleste velholdte, historiske hagene på Vestlandet som er åpne for allmenheten. Her er både Baronihagen i Rosendal og Damsgård have i Bergen. De er blant de flotteste renessansehagene i Norge, der “Hageromma var like viktige som ballsalar og salonger for representasjon, selskapsliv og etikette”.

Men her er også noen overraskelser. Parken burettslag i Høyanger; “ein av dei best planlagde og vakraste industribyane i verda”, heter det i et sitat fra en amerikansk guidebok fra 1966. Et boligområde og park som er ukjent for de fleste, men tegnet av den kjente landskapsarkitekten Ingolf Eide fra Bergen. Og Vigatunet frukthistoriske hage i Ryfylke, som har samlet gamle, lokale eplesorter. Som forfatteren så tankevekkende skriver: “Ein gong var vi fattige. Vi hadde berre ei finskjorte, men 300 eplesortar. No har vi klesskapa fulle, men berre tre sortar eple på supermarknaden”.

Boken viser også fram noen nyere anlegg. Beddingen park, klemt inn mellom næringsbygg og parkeringsplasser i Solheimsviken i Bergen. Forfatteren har sin egen tolkning av denne: “Symbolsk hagekunst har vi lite av på Vestlandet. Men i Solheimsviken ligg den vesle parken, i den underlege formen av 13 gonger 184 meter og symboliserer skipsbyggartida”. Og så måtte jo hagen til Flor og Fjære på øyen Sør-Hidle nord for Stavanger være med. Dreyers bilder og tekst gir leseren ønske om å dra på besøk. “Når ein går rundt i dette målarskrinet, kan ein nesten vente å sjå ein påfugl spankulere på det grøne graset. Eller ein fargerik papegøye mellom trea. Men her er berre skjorer og svarttrost”.

Boken er rikt illustrert med usedvanlig vakre bilder, tatt av forfatteren selv. Bildene viser både det store og det nære landskapet. Fra Byparken i Bergen med Ulriken i horisonten, via tråkkhellene der Nicolai Astrup vandret i sin frodige hage i Jølster, til botanisk hage i Stavanger der forfatteren har vært “lupeturist”, og foreviget botaniske detaljer i blomstenes kronblad.

Lisbeth Dreyer er barnebokforfatter, fotograf og filmskaper og ingen hageekspert. Vestlandshagen er heller ikke et veldig opplysende verk. Første inntrykk er at den mangler verdifulle opplysninger som plan, årstall og arkitekt for de ulike hagene. Men når du har bladd deg fram noen sider, tenker du at det var egentlig deilig og uforpliktende lesning. Og hvis vitebegjærligheten tar overhånd er det bare å gå på nettet, der finnes det aller meste en trenger å vite om disse anleggene. Boken har en tiltalende form, selv om det er litt uvant at så mye plass er viet sanseinntrykkene – også i teksten. Men fordi det fungerer, er det forfriskende med en annerledes hagebokopplevelse. Lisbeth Dreyer har med Vestlandshagen løftet hagekunsten inn i stuene til “folk flest”. 

Boken skårer godt på de personlige tekstene som understreker bildenes litt drømmende uttrykk. Vi får akkurat den nødvendige informasjonen om anleggene, før Dreyer selv legger sin poetiske og assosiative beskrivelse til opplevelsen av stedet, krydret med anekdoter fra historiske kilder som knytter anleggene til viktige personer og tidsepoker.

Med andre ord, en bok for alle som elsker det vakre. Og som kanskje tenker seg på turné langs vestlandskysten i sommer for å se underverkene med egne øyne.

En sanselig bok­opplevelse
Anne K. Irgens
Anne K. Irgens er landskapsarkitekt og ansatt i Norconsult Landskap i Bergen.
En sanselig bok­opplevelse
Publisert på nett 30. januar 2017. Opprinnelig publisert i Arkitektur N nr. 3 – 2015. For å få full tilgang på alt innhold i Arkitektur N kan du kjøpe eller abonnere på papirutgaven.