Hamsunsenteret med den gule utsiktsbalkongen over auditoriets tak.

Hamsunsenteret

Modernismen og torvtaket

Ideen bak Hamsunsenteret er basert på en nytolkning både av forfatterens verk og av tradisjonell norsk byggekunst.


Presteid, Hamarøy.

Presteid, Hamarøy.

Presteid village, Hamarøy.

Hamsunsenteret med den gule utsiktsbalkongen over auditoriets tak.

Hamsunsenteret med den gule utsiktsbalkongen over auditoriets tak.

The Hamsun Centre with the yellow glass balcony above the auditorium roof.

 
Fra taket med «bambushagen».

Fra taket med «bambushagen».

From the roof and the «bamboo garden».

 
Fra fasade mot nord.

Fra fasade mot nord.

From the north facade.

 
Hamsunsenteret
 
Den gule utsiktsbalkongen.

Den gule utsiktsbalkongen.

The yellow glass balcony.

 
Fra interiøret med gjenskinnet av heiskledningens messingplater.

Fra interiøret med gjenskinnet av heiskledningens messingplater.

From the interior with reflections of the brass cladding around the lift core.

 
Trappesystemet går ut gjennom fasaden.

Trappesystemet går ut gjennom fasaden.

The stairway penetrates the facade.

 
Fra interiøret. Den messingkledde heissjakten til venstre.

Fra interiøret. Den messingkledde heissjakten til venstre.

From the interior. The brass-clad lift core to the left.

 
Hjørnevindu, plan 5.

Hjørnevindu, plan 5.

Corner window, level 5.

Hjørnevindu i kontor, plan U1.

Hjørnevindu i kontor, plan U1.

Corner window in office space, level U1.

 
Skisse av Steven Holl.

Skisse av Steven Holl.

One of Steven Holl‘s sketches.

 
Skisse av Steven Holl.

Skisse av Steven Holl.

One of Steven Holl‘s sketches.

Situasjonsplan.

Situasjonsplan.

Location plan.

1. Inngang, 2. Lobby, 3. Resepsjon, 4. Kafé, 5. Kjøkken, 6. Auditorium, 7. Kontorer, 8. Utstilling, 9. Balkong.

1. Inngang, 2. Lobby, 3. Resepsjon, 4. Kafé, 5. Kjøkken, 6. Auditorium, 7. Kontorer, 8. Utstilling, 9. Balkong.

 1. Entrance, 2. Lobby, 3. Reception, 4. Café, 5. Kitchen, 6. Auditorium, 7. Offices, 8. Exhibition, 9. Balcony.

Snitt nord-syd. 2. Lobby, 4. Kafé, 5. Kjøkken, 8. Utstilling, 9. Balkong.

Snitt nord-syd. 2. Lobby, 4. Kafé, 5. Kjøkken, 8. Utstilling, 9. Balkong.

Section north-south. 2. Lobby, 4. Café, 5. Kitchen, 8. Exhibition, 9. Balcony.

Plan underetasje. 6. Auditorium, 7. Kontorer.

Plan underetasje. 6. Auditorium, 7. Kontorer.

Lower level plan. 6. Auditorium, 7. Offices.

Plan 1. 1. Inngang, 2. Lobby, 3. Resepsjon, 4. Kafé, 5. Kjøkken.

Plan 1. 1. Inngang, 2. Lobby, 3. Resepsjon, 4. Kafé, 5. Kjøkken.

Plan level 1. 1. Entrance, 2. Lobby, 3. Reception, 4. Café, 5. Kitchen.

Plan 2. 8. Utstilling.

Plan 2. 8. Utstilling.

Plan level 2. 8. Exhibition

Plan 3. 8. Utstilling, 9. Balkong.

Plan 3. 8. Utstilling, 9. Balkong.

Plan level 3. 8. Exhibition, 9. Balcony.

Plan 4. 8. Utstilling, 9. Balkong.

Plan 4. 8. Utstilling, 9. Balkong.

Plan level 4. 8. Exhibition, 9. Balcony.

Plan 5. 8. Utstilling.

Plan 5. 8. Utstilling.

Plan level 5. 8. Exhibition.

Plan 6. 8. Utstilling.

Plan 6. 8. Utstilling.

Plan level 6. 8. Exhibition.

Arkitektens beskrivelse

Knut Hamsun, Norges mest nyskapende forfatter fra det tyvende århundret, brakte frem nye uttrykksformer i sin første roman Sult. Med verk som Pan, Mysterier og Markens grøde la han grunnlaget for en virkelig moderne retning innenfor skjønnlitteraturen. Senteret som er dedikert til Hamsun befinner seg over polarsirkelen, nær småstedet Presteid i Hamarøy, som ligger i nærheten av gården hvor han tilbrakte mye av barndommen. Senteret er på 2300 kvm og omfatter utstillingslokaler, et bibliotek og et leserom, en kafé og et auditorium med utstyr for filmfremvisning. Hamsuns tekster har virket spesielt inspirerende på filmskapere, noe som er tydelig ut i fra de mer enn 17 filmene som er basert på hans bøker. 

Bygningen er tenkt som en arketypisk og intens konsentrasjon av ånd i rom og lys, en arkitektonisk konkretisering av en Hamsun-karakter. Konseptet for museet «Bygning som kropp: Slagmark for usynlige krefter» er tenkt innenfra og utover. Trefasaden er gjennomhullet av skjulte impulser som trenger gjennom overflaten: En «tom fiolinkasse» balkong har fenomenale akustiske egenskaper, mens en annen utsiktsbalkong er som «jenta med opprullede ermer som polerer gule vindusruter.» Flere andre aspekter ved bygningen tar utgangspunkt i, og omfortolker, en lokal og tradisjonell byggeskikk. Den sortbeisede trefasaden er karakteristisk for de norske stavkirkene. I hagen på taket fungerer det lange gresset som en moderne vri på det tradisjonelle norske torvtaket. De hvitmalte betonginteriørene karakteriseres av diagonale lysstråler, som er beregnet til å fare gjennom snittet på visse dager i året. Disse underlige og overraskende opplevelsene av rom, perspektiv og lys skaper en inspirerende ramme for utstillingene. 

English Summary
The Hamsun Centre, Hamarøy

Architects: Steven Holl Architects(USA) and Ly Arkitekter AS (Norway)

Knut Hamsun was one of the founding authors of 20th century modernist fiction. This centre, located near his birthplace in the north of Norway, contains an exhibition, a library and a reading room as well as an auditorium. The form is intended as an architectural embodiment of a Hamsun character; the building as a body, a «battle ground of invisible forces, a timber shell shot through with hidden impulses.

Hamsunsenteret
Publisert på nett 21. juni 2017. Opprinnelig publisert i Arkitektur N nr. 2 – 2010. For å få full tilgang på alt innhold i Arkitektur N kan du kjøpe eller abonnere på papirutgaven.